...follow your dreams

...follow your dreams

از وبلاگی که دوسش داشتم اسباب کشی کردم اینجا...
وبلاگ سابقم این بود:
www.chibudimchishodim.mihanblog.com
بیشتر از دو سال اونجا پست گذاشتم و خاطراتمو به اشتراک گذاشتم اما حالا بنا به دلایلی اینجام!
یه مثلا کارمندی هستم که لیسانس زبان دارم و خل شدم و میخوام دوباره کنکور بدم و به آرزویی که تو بچگیم داشتم برسم! به اینم اعتقاد دارم که ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه س، ولی خیلی با این کنار نمیام که خواستن توانستن است!

کلمات کلیدی
بایگانی

440. نشستن!!؟؟!!

پنجشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۹:۳۵ ب.ظ

توی ترکی یه اصطلاح هست که معنیش به فارسی میشه "نشستن"! از این اصطلاح زمانی استفاده میشه که مثلا شما یه روز رو تعیین کردین که اون روز از فامیلا و دوستا و اطرافیان میخواین مثلا واسه عید دیدنی بیان و شما اون روز فقط میزبان خواهید بود! اون موقع س که شما میگین مثلا "ما چهارم فروردین نشستیم!" یعنی چهار فروردین روزیه که شما خونه هستین و هرکی بخواد بیاد خونتون، فقط اون روز بیاد! (هرچی فک کردم و تحقیق کردم معادل درست و حسابی واسه این اصطلاح پیدا نکردم!) 

از روزی که سهیل به دنیا اومده، همکارا و فامیلا هی ازمون میپرسن که شما کِی میشینین؟ (یعنی کی آمادگیشو دارین که ما بیایم مادر و بچه رو ببینیم) و ما هم گفته بودیم که پنجشنبه (امروز) میشینیم! :)

بعد از کار با همه همکارا و خواهر و همسره صاحب کارمون (در قالب هیئت !!) رفتیم خونه ی آبجی اینا! طبق معمول اونی که باید پذیرایی میکرد من بودم! بعد از اونا تمام فامیل های دامادمون اومدن و پذیرایی و ظرف شستن و اینا باز با من بود و الان که در خدمتتونم هم خستم، هم نمیدونم چرا دل درد و دل پیچه دارم (فک کنم به محبوبه خندیدم سرم اومد!) 

فردا هم آخرین روزیه که آبجی خونه ی خودشه، طبق رسم، واسه ناهار، ما و خونواده ی داماد اونجا دعوتیم، بعد آبجی و سهیل رو برمیداریم و میاریمشون خونه ی ما! البته این وسطا (حدود ساعت ۵ ، ۶) منه طفلی بخاطر یه خرابکاری که صاحب کارمون کرده باید یکی دو ساعت برم سرکار... تنهای تنها... (لازم به ذکره که کلید اونجا یکی دسته منه، یکی صاحب کارمون!) چقد گناه دارم من :(

خطاب به جناب بایقوش: نیومدی اون همکارای جدیدمونو ببینی، ما هم عذرشونو خواستیم! موقعیت خوبی رو از دست دادی! :)

+ این روزها آسمان شهرمان گرفته، آسمان دل من بیشتر؛ خدا کند آسمان دل تو همیشه هوا صافه صاف باشد... 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۲۰
بی نام

نظرات  (۱۱)

۲۲ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۰:۰۴ شباهنگ (بایقوش سابق)
حالا که حرفتون برو داره یه کار اونجا واسم دست و پا کنین دیگه آفرین 😊
پاسخ:
برو داره ولی نه دیگه تا این حد😂😂😂
۲۱ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۱:۰۰ شباهنگ (بایقوش سابق)
😐 خاله زیراب اونارم زدی ؟ 🤣 
پاسخ:
بالاخره من پیشکسوتم دیگه! 😂 حرف من برو داره! نگاه نکنین که حرفم پیش خیلیا ارزش نداره، اونجا به من ارزش میدن😁
سلام
من همیشه دوست داشتم زبان ترکی رو یاد بگیرم
خیلی باحاله
پاسخ:
سلام خانوم
سخته ولی خب یاد بگیرین شیرینه :) 
بازم سوالی باشه من در خدمتم😊
ممنون که مجانی ترکی یاد ما میدید
پاسخ:
خواهش میکنم :) افتخاره😊
چه شناسه طول و دراز داری...ایلیشتُ نمیشه بگیم؟ ایلشتُ..ایلشنا(نشسته ایم ما) :)))
اون گون رو الان یادم اومد...یه بار تو مجله اطلاعات هفتگی نوشته بود : گون بادی چیخدی فلک!
همینش تو ذهنم مونده...ترجمش این میشه که غروب شد و فلک ترکید! درسته؟
پاسخ:
گون چندتا معنی داره، آفتاب، خوده خورشید، و البته روز! "بو" به معنی این هست! بو+گون= این روز یا همون امروز! 
من فک کنم اون جمله اینجوری باید بوده باشه، گون باتدی چیخدی فلک، که میشه آفتاب غروب کرد و فلک (حالا منظورش دقیقا چی بوده نمیدونم... فلک معمولا روزگار معنی میده) بیرون اومد! 
خیلی سخت شد
فکر کنم باید یا پنجاه بار از روی ایشلمیشیششیخششش بنویسم تو ذهنم بمونه..گمونم مهمترینش همین باشه ..نه؟
پاسخ:
اره خب این فعله، اون ساباح و بوگون(امروز) قیده زمانه که میشه حذف کرد😁
اَیلَش(بشین) + میشیخ (شناسه) = نشستیم، نشسته ایم! 
سلام
معادل ترکی اش رو میگفرتید ما هم یاد بگیریم متوجه بشیم که نشسته بعد به عنوان مهمون خراب شیم سرش:))
خسته نباشید.....خدا حفظتون کنه که به خواهرتون کمک میکنید
پاسخ:
سلام
معادل ترکیش میشه "اَیلَشمَه" مثلا میگیم: ساباح (فردا) اَیلَشمیشیخ(نشستیم)! هرکی اینو گفت فردا برین خونشون که به اصطلاح ما "دَوَه لَر اُولوپ" که اینم یعنی "شترها مُردن" و وقتی استفاده میشه که میخوایم به طرف بفهمونیم که اونجایی که مهمونی هست مثل اینکه چندتایی شتر واسه اون مهمونی کُشته باشن و حسابی غذا اونجا هست، بخور بخوره! 😁 یکم پیچیده شد اما چندبار بخونین متوجه میشین😁
سلامت باشین😊
چه رسمای جالبی دارین

پاسخ:
والا اینقد زیاده که فک کنم باید یه چندتاییشو صادر کنیم به شهرهای دیگه! خود منم خیلیاشو نمیدونم و کم کم که توی موقعیتش میشیم یاد میگیرم😂
اَیلَشمه :)
اون روز یکی از شاگردهام غیبت کرده بود از دوستاش پرسیدم بیتا چرا نیومده و دوستش به تته پته افتاد. بعد که فهمید میتونه ترکی هم توضیح بده کاشف به عمل اومد که اَیلَشمه ی دوقلوهای دایی اش تو خونه ی اینا برگزار می شد و به همین دلیل نیومده :)
ترجمه نداره کلا
پاسخ:
واقعا ترجمه ی بعضی چیزا و توضیح دادنش به دوستان فارس زبان خیلی سخته 😂😂 
تو فک کن میگیم "کی میشینین؟" بعد طرف بگه ما نمیشینیم و دراز میکشیم😂😂
آ نگا کن
هر کی به مو بخنده سرش میه 😎

خوب میشی ان شاءالله
فقط امیدوارم ا.... نشی :| :// (اصلا آرامش نداشتم همش بیرون روی -__-)
پاسخ:
خودمم امیدوارم ا... نشم! ولی خداییش من به تو نخندیدمااااا😂
خدا اقا سهیل رو حفظ کنه!!
پاسخ:
ممنونم، خدا شما و بچه هاتونم برای پدر مادرتون هاتون نگه داره :)

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.